Tekenaars en hun
techniciteit
In mijn werk is imperfectie een troef, maar ik val nog
steeds achterover van de precisie van sommige tekenaars. In het Arsenale
word je op dat vlak verwend. Maar vergis je niet, de virtuositeit gaat verder
dan l’art pour l’art.
Massinissa Selmani
levert met zijn reeks ‘A-t-on besoin des ombres pour se souvenir’ uiterst
gevoelige tekeningen af van zijn alledaagse ervaringen in al hun absurditeit.
De Algerijn, die na zijn studie computerwetenschappen kunst ging studeren in
Frankrijk, gebruikt in deze reeks steevast de kleuren blauw en rood, die met
het witte papier de kleuren van de Franse vlag vertegenwoordigen. Hierover
staat niet echt iets in de cataloog, maar ik vond het toch opmerkelijk.
Nidhal Chamekh, een Tunesiër, maakte de serie ‘De quoi rêvent
les martyrs’. Met die martelaars heeft hij geen jihadisten voor ogen,
maar de politieke activisten die hun leven gaven tijdens de Arabische Lente van
2011, zoals de fruithandelaar die zichzelf in brand stak. We zien gevoelige
tekeningen van anatomie, geweren, dierenhoofden op mensenlichamen, afgewisseld
met Arabische frasen en gekras. De tekeningen zijn over elkaar geplaatst, als
de beelden in een droom. Chamekh stelt de dystopie voor na de droom, het
uiteenvallen van de illusie, de materiële en menselijke kost van de revoluties.
‘The Anti-Clock Project’ van Nidhal Chamekh bestaat uit fijne tekeningen van monumenten die
worden neergehaald. Quasi identieke beelden, maar een zinnetje in potlood geeft
aan op welk moment ze hebben plaatsgevonden. Het neerhalen van een aantal
obelisken in verschillende landen op verschillende tijdstippen, met daartussen
een tekening van een mestkever die een bol rolt, wijst op een soort l’histoire se répète.
Minder politiek en iets ruwer getekend, zijn de werken van Olga Chernysheva. Haar werk is luchtig
en tongue in cheek. Ze ziet de kunst
in van absurde alledaagse situaties. De personen die in het MOMA opzoekingen
doen op de Smartphone over de lelies van Monet verliezen het echte schilderij daardoor
uit het oog. Ook prachtig is haar serie ‘Escalation’. De personen die
in de metro de roltrap nemen vormen een toren, de roltrap zelf heeft ze
weggelaten. Sterk beeld.
'Searches related to Monet's water lilies'
'Escalation 4'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten