In de geest van deze blog deel ik graag mijn diepste
ontroering met u. Ditmaal over de Biënnale van Venetië, volgens een paar eigengereide thema’s: la mer, werelden
van elders, de magie van de massa, tekenaars en techniciteit, het spel, de sleutel en de robot, het Italiaans paviljoen: top of flop?
La mer
Runo, Lagomarsino, 'La Muralla Azul', 2014
Gelaagd en niet moralistisch, dat is de uitdaging waar de geëngageerde kunstenaar voor staat. Runo Lagomarsino’s idee is even eenvoudig als geniaal. Hij noemde zijn 5 werken ‘La Muralla Azul’, blauwe muur, omwalling.
Runo, Lagomarsino, 'La Muralla Azul', 2014
Gelaagd en niet moralistisch, dat is de uitdaging waar de geëngageerde kunstenaar voor staat. Runo Lagomarsino’s idee is even eenvoudig als geniaal. Hij noemde zijn 5 werken ‘La Muralla Azul’, blauwe muur, omwalling.
Lagomarsino liet zijn blauwe vlakken zonnen en
zwemmen. Het lichtgevoelig papier kreeg kleurnuanceringen en mocht dan een bad
nemen in de Middellandse zee. De grillige materialiteit die zo ontstond, roept de willekeur van
de zee op. Lagomarsino beeldde de oceaan al eerder af als een geopolitieke ruimte met 'Four date drawings'(2011), gebaseerd op de eerste reizen van Colombus naar Amerika. De vijf werken die 'Muralla Azul' vormen, hebben al aan de toren van Napels gehangen, een
symbolische stad voor de migratie, zowel in als uit Europa. De zee als horizontale omwalling is meer dan ooit actueel, maar het werk voelt niet belerend aan. Zo eenvoudig poëtisch dat ik er tranen van in de ogen kreeg.
Ellen Gallagher
deed dertig jaar geleden onderzoek naar de migratiepatronen van microscopische
snelvoetige zeeslakken. Ze maakte er uitgebreide tekeningen van. Die bleven
haar inspireren bij haar schilderijen over Drexciya, een soort zwart Atlantis,
ontstaan uit de baby’s van verdronken slavinnen. Gallagher heeft dit verhaal
van technoproducer James Swindon geïnterpreteerd als een wedergeboorte van de
pan-Afrikaanse cultuur. Daar onder water spelen nationale conflicten geen rol
meer.
Gedurfde fantasieën, nieuwe werelden zagen we wel meer op deze biënnale. Zo was er de futuristische Arsène Zhiliayev, die zijn utopie op een oude Russische cosmonautendroom entte: de expansie van het Sovjetrijk, outerspace. Chinese gelukskatten zwaaien er de plak. Geflipt, maar coherent. Zhiliayev kan je op Giudecca bekijken, in ‘Casa dei tre oci’. http://treoci.org/. Gallagher hangt in het Centraal Paviljoen.
Ellen Gallagher, Dew Breaker, 2015.
Gedurfde fantasieën, nieuwe werelden zagen we wel meer op deze biënnale. Zo was er de futuristische Arsène Zhiliayev, die zijn utopie op een oude Russische cosmonautendroom entte: de expansie van het Sovjetrijk, outerspace. Chinese gelukskatten zwaaien er de plak. Geflipt, maar coherent. Zhiliayev kan je op Giudecca bekijken, in ‘Casa dei tre oci’. http://treoci.org/. Gallagher hangt in het Centraal Paviljoen.
Ellen Gallagher, Dew Breaker, 2015.
Steve McQueen, filmmaker en artiest, draaide in 2002 een
film op Grenada, een klein eiland in de Caraïben. Hij schoot materiaal van de
vrolijke visser Ashes. Toen hij terugging in 2010 bleek de jongen brutaal
vermoord te zijn. Een zakje drugs, gevonden op het strand, had hem zijn leven
gekost. McQueen toont in het Arsenale een installatie van twee video’s, waarvan de
sound in elkaar loopt. Je kan maar één video tegelijk zien, want de schermen staan met de achterkant tegen elkaar. Aan de ene zijde zie je Ashes op zijn vissersboot, vol
levenslust. Aan de andere kant de werkmannen die zijn definitieve graf delven.
De loop van Ashes op zee lijkt zijn
leven oneindig te willen verderzetten. Erg aangrijpend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten