Het spel, de sleutel en de robot.
Mijn persoonlijke nummer 1 van deze biënnale is ‘Games whose
rules I ignore’ van de Fransman Boris
Achour. Je ziet een vitrinekast met allerlei absurde objecten die
gezelschapsspellen moeten voorstellen, alleen kent niemand de regels. Achter de
vitrinekast is een video te zien waarin twee vrouwen één van die spellen uitproberen.
Ze zeggen niets, weten niet of ze het bij het juiste eind hebben, maar doen
toch voort. Uiteindelijk lijken ze hun draai te vinden. Eenvoudig, maar gelaagd
werk, dat je op veel manieren kan interpreteren. Het kan een politieke, sociale
of existentiële betekenis krijgen. Echt iets voor fans van de twijfel en de
volharding. Te zien in het Arsenale. In deze video zie je hoe de kunstenaar
zelf een uitgevonden spel test:
http://www.bing.com/videos/search?q=Boris+Achour&FORM=HDRSC3#view=detail&mid=880E873EEFF3B56D9D22880E873EEFF3B56D9D22
In het Belgisch paviljoen trek een robotachtige installatie
de aandacht. ‘Negative Space,
a scenario generator for clandestine building in Africa’ van James Beckett. De installatie
werkt volgens het principe van die nieuwe drankautomaten die met een lift je
blikje cola uit het rek nemen en het vervolgens zonder deuk naar beneden laten
glijden. Alleen zijn het hier geen blikjes maar huizen, die volledig
geprogrammeerd worden neergepoot, tot er een stad ontstaat. Past goed in het
overkoepelende thema over het kolonialisme. Al past deze zin niet in het
plaatje, we hebben onze driekleur goed verdedigd in Venetië. Alleszins beter
dan de Hollanders.
Japan is een twijfelgeval. Indrukwekkende installatie in hun
paviljoen, maar misschien wat teveel Japanse animatiefilm-poëzie. Duizenden
sleutels hangen aan rode koorden, tot er een roze nevel van draden ontstaat.
Daaronder een paar vergane vissersboten. Gaat over herinneringen doorheen de
tijd. Elke sleutel is een herinnering. Tja.
Als je voeten het beginnen te begeven en je last krijgt van
de hittegolf, ga dan naar het Franse Paviljoen. Je kan er heerlijk relaxen in de
arena van mousse. Het lijkt op het eerste zicht beton. Laat je vervolgens
hypnotiseren door de traag wandelende dennen van Céleste
Boursier Mougenot. Heerlijk!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten