vrijdag 16 mei 2014

O schitterende structuur- Julian Barnes 'The Sense of an Ending'


Bij literatuurwetenschappers is het een bekende verzuchting. Dat inzicht in de structuur van het boek maakt dat we niet meer gewoon van het verhaaltje kunnen genieten. De ratio neemt het over van de intuïtie. We lezen met de linkerhersenhelft en vergeten dat de rechterhelft ook wat wil. In mijn volgende stukjes ‘O schitterende structuur’ zal ik trachten om die aloude bewering bij te sturen. Want structuur, de werkwijze van de auteur, die schone storytelling, prikkelt onze amygdala meer dan we zelf denken. U weze gewaarschuwd, in deze stukjes kunnen wat spoilers zitten als u het boek nog niet gelezen heeft. Het is moeilijk over de schoonheid van structuur te praten zonder essentiële verhaalelementen aan te raken. Maar bij goede literatuur maken de spoilers het boek net nog aantrekkelijker, niet?

De eerste auteur die me onlangs paf liet staan, heet Julian Barnes. Zijn boek draagt een naam die elk schrijver had willen uitvinden. The Sense of an Ending, ‘het gevoel van een einde’. Twee woorden, Sense en Ending, garanderen dreiging, mysterie en misschien wel bedrog. De Nederlandse vertaling is ietwat een spoiler: Alsof het voorbij was. Hier geeft men al weg dat er onterecht aan een einde wordt gedacht, terwijl je de Engelse titel nog dubbelzinnig kan opvatten. O die ondankbare taak van het vertalen. Altijd wel een blogger die je vondst kapot analyseert. Maar we zouden het dus over de structuur hebben. Barnes begint de plot van ‘ The Sense of an Ending’ op een ogenschijnlijk banale manier. We worden ingewijd in het leven van een paar scholieren. De komst van een nieuwe leerling en diens droge antwoorden in de klas lijken net iets te herkenbaar, de taal is niet bloemrijk. Is dit het zo bejubelde boek dat we zeker moesten lezen? Het blijft maar kabbelen, de verteller krijgt een liefje en moet naar een gênante meet the parents. Tot de nieuwe leerling het liefje van de verteller overneemt. En, ogen dicht, nu komt de grootste spoiler, die nieuwe pleegt jaren later zelfmoord. Iedereen gaat ervan uit dat de zelfdoding een filosofische keuze was, de leerlingen waren nogal fan van Nietzsche en Camus. Is dat echt zo, werd een puberale interpretatie van het existentialisme die dertiger teveel? Gaandeweg begrijp je dat de herkenbare beginsituatie en de trage opbouw de absurditeit van de plot zullen dienen. Als je een ietwat surrealistisch verhaal wil vertellen op een geloofwaardige manier, dan is de storytelling een evenwichtsoefening. Barnes kiest ervoor om banaal te beginnen, wat de latere onthullingen aannemelijker maakt. Die structuur dient nog een hoger doel, waar ik bijna extatisch van wordt: de betrouwbaarheid van de herinnering. Bedriegt onze eigen herinnering ons? Zonder het thema prijs te geven, toont de auteur ons hoe het hoofdpersonage worstelt met zijn herinneringen. Korte reflecties zijn bij Barnes regels waarvoor je snel je notitieschriftje neemt. ‘It strikes me that this may be one of the differences between youth and age; when we are young, we invent different futures for ourselves; when we are old , we invent different pasts for others.’ De eenvoudige omkering zou een mooie slogan zijn op T-shirts. Bij Barnes past de zin in de storytelling, we weten maar evenveel als de verteller, ook het hoofdpersonage. We horen hem deze zin denken. Het maakt dit personage levendig en authentiek. De verhaalstructuur van The sense of an ending, van eenvoudig naar surrealistisch, staat dus in het teken van dat hogere thema: de werking van het geheugen, dat ons bij de neus neemt door vroegere ervaringen op latere momenten te projecteren, waarbij men voorbijgaat aan de evolutie die een persoon heeft doorgemaakt. Maar zelfs hiermee weet u nog bijna niets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten